Jak urządzić domowe biuro?

2021-02-27

Home office to dla wielu osób norma. Nawet jeżeli niektóre z firm będą powracać do pracy w biurach, cześć przedsiębiorców, ale również pracowników, będzie chciało pozostać przynajmniej przy częściowej pracy zdalnej. Aby jednak była ona efektywna, potrzebna jest duża doza samozaparcia i organizacji, dla wielu jednak niezbędne okaże się również domowe biuro. Jak je jednak zorganizować?

Jak urządzić domowe biuro?

Wydzielenie odpowiedniej strefy

Jednym z popularnych trendów jest wydzielanie sobie w domu lub mieszkaniu odpowiednich stref. Każda z nich ma odpowiadać za inną działalność domowników. Jedną z takich stref może być właśnie odpowiednia przestrzeń do pracy. Dzięki temu nawet nie ruszając się z własnego domu czy mieszkania, wkraczając do danej przestrzenni, będziemy mieli poczucie, że wkraczamy do miejsca pracy. Dla wielu osób taka psychologiczna zagrywka pozwala lepiej skoncentrować się na zawodowych obowiązkach.
Odpowiednia strefa do pracy powinna zostać wydzielona zgodnie z możliwościami naszego domu lub mieszkania – może, lecz nie musi być to osobny pokój. Równie dobrze można ustawić biurko w rogu pokoju czy odgrodzić je od reszty pomieszczenia regałem, czy parawanem. W tym przypadku fizyczna bariera, oddzielająca strefę do pracy od pozostałej części pomieszczenia, okazuje się bardzo dobrym i skutecznym rozwiązaniem.


Aranżacja strefy do pracy

Wydzielanie samej przestrzeni do pracy to jednak nie wszystko – do efektywnej pracy potrzebna będzie nam jeszcze jej aranżacja. W części do pracy powinno znajdować się biurko oraz wygodne krzesło biurowe. Dodatkowo nie zaszkodzi nam odpowiedni organizer, regał oraz źródło światła. Jeżeli potrzebujemy do pracy innych akcesoriów, dokumentów czy materiałów – wszystkie one, o ile to tylko możliwe, powinny znajdować się właśnie pod ręką, w wyznaczonej przez nas strefie. Dzięki temu, podczas wykonywania obowiązków, nie będziemy ich niepotrzebnie przerywać, jednocześnie się dekoncentrując, przynosząc z innego pomieszczanie właśnie teraz potrzebne dokumenty.
Wyposażenie strefy do pracy


Gwarancją sukcesu nie jest zakup dowolnego biurka czy fotela biurowego. Powinny one spełniać przynajmniej kilka, podstawowych wymagań, by praca przy nich była naprawdę komfortowa. Samo biurko do pracy zdalnej powinno mieć przynajmniej 120 cm długości i 80 cm szerokości, lecz jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto zdecydować się na model jeszcze większy. Samo biurko może być węższe, jednak tylko wtedy, jeżeli podczas naszej pracy na pewno nie korzystamy z monitora i klawiatury, a jedynie z samego laptopa. Wysokość biurka nie powinna być niższa, niż 75 cm.


Równie ważny jest wybór odpowiedniego krzesła biurowego. Musi być ono ergonomiczne i umożliwiać nam dostosowanie fotela do naszych wymagań. W przypadku foteli biurowych powinno się decydować na modele wyposażone w podłokietniki, zagłówki oraz poduszki lędźwiowe. W przypadku idealnego rozwiązania każdy z tych elementów będzie dodatkowo regulowany. Warto upewnić się, że siedzisko jest wygodne, oparcie profilowane i ruchome (warto rozważyć opcję jego blokowania w dowolnej pozycji), a dodatkowo fotel nie jest wykonany ze skóry ekologicznej niskiej jakości – w przypadku pracy w lecie, nasze plecy będą się pocić i do niej niemal przyklejać, ponieważ nie przepuszcza ona powietrza i utrudnia oddychanie i wentylację pleców. Alternatywną opcją jest specjalna membrana, która doskonale wspiera wentylację pleców a dla osób o odpowiednim budżecie, idealnie sprawdzi się skóra naturalna.

Oświetlenie strefy pracy

Absolutnie niezbędnym elementem jest odpowiednie oświetlenie miejsca naszej pracy. Zanim jednak wybierzemy odpowiednie lampy, warto rozważyć, jak miejsce naszej pracy współgra z naturalnymi źródłami światła. Biurko powinniśmy najlepiej ustawić obok okna, ale jednak tak, aby ani nasza twarz, ani nasze plecy nie były skierowane w stronę okna – jeżeli za nim pojawi się słońce, może skutecznie utrudniać nam pracę przy odsłoniętym oknie.


Gdy zapadnie zmrok, konieczne będzie dodatkowe oświetlenie. W tym wypadku, warto, poza standardowym źródłem światła w danym pomieszczeniu, zdecydować się na dodatkową lampę biurkową. Zapewni nam ona dodatkowe oświetlenie, jeżeli tylko będziemy tego potrzebować. Specjaliści zalecają, by temperatura barwowa wybranej przez nas żarówki wynosiła od 3000 do 5000 K, w zależności od tego, czy preferujemy osobiście bardziej ciepły kolory światła, czy bardziej dzienny i naturalny, który jednocześnie uznawany jest za bardziej pobudzający do działania.

Niezbędne akcesoria i dodatki

Idealne miejsce do pracy to takie, które sprawia, że możemy spędzić w nim godziny, a wszystko i tak jest pod naszą ręką. W takim wypadku trzeba zadbać o wiele innych detali. Pamiętajmy, by zawsze mieć koło siebie słuchawki, w końcu nigdy nie wiemy, kiedy czeka nas kolejne spotkanie online. Niech nie zabraknie miejsca na kawę czy herbatę, a ład w miejscu naszej pracy utrzymamy dzięki temu, że znajdziemy miejsce na kosz na śmieci. Warto zdecydować się również na przynajmniej kilka kwiatów, które nie tylko zadbają o jakość powietrza, ale również sprawią, że miejsce pracy stanie się bardziej przytulne, a sama zieleń wielu osobom pomoże się zrelaksować.
Partnerem publikacji jest sklep E-krzeslo.com.pl

Artykul opublikowany: 2021-02-27 / w dziale: Aranżacja wnętrz