Sprzedaż domu – co zrobić, żeby szybko sprzedać dom i nie stracić na jego wartości

2019-04-11

Sprzedaż domu to wciąż bardzo enigmatyczna rzecz dla większości Polaków. W odróżnieniu od krajów zachodnich, nasze silne związki emocjonalne oraz wielopokoleniowość nieruchomości ogranicza rynkowe spojrzenie na ten rodzaj „produktu”. Warto wiedzieć, jak sprzedać dom szybko i jednocześnie nie oddać go „za bezcen”. Przyjrzymy się możliwościom, których jest naprawdę bardzo wiele.

Sprzedaż domu – co zrobić, żeby szybko sprzedać dom i nie stracić na jego wartości

Ogranicz spojrzenie emocjonalne na swój dom

To jest początek całego procesu. Niestety, ale w Polsce nie mamy zwyczaju patrzenia na nieruchomości jako na narzędzie w realizacji naszych celów. Wciąż dominuje koncepcja „małej ojczyzny”, „swojego kawałka wszechświata”, czy wielopokoleniowej „ojcowizny”. Tradycje, przywiązanie oraz szacunek dla swojej nieruchomości są oczywiście pozytywnymi wartościami z punktu widzenia użytkownika. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy te wartości zaczynają dominować nad rozsądną, choć chłodną rynkową kalkulacją.
Chyba dehumanizacja nieruchomości trwać będzie najdłużej. Uczuciowe podejście do domu ograniczy nam perspektywy sprzedaży i często doprowadzi do wywindowania ceny nieruchomości. Nie każdy jest w stanie zmierzyć się z perspektywą sprzedaży swojego domu – w tym przypadku pomocne może się okazać wsparcie pośrednika w sprzedaży.

Wyceń realnie swoją nieruchomość

Na cenę Twojej nieruchomości ma przełożenie wiele czynników. Bez wątpienia w Polsce, jednym z najważniejszych pozostaje czynnik emocjonalny. Pozbycie się go ma olbrzymie znaczenie – może on bowiem irracjonalnie windować cenę nieruchomości (abstrahując od jej wielkości, położenia, otoczenia etc.).

Na rynkową cenę nieruchomości ma wpływ wiele czynników:

  • Typ domu,
  • Wielkość działki,
  • Otoczenie,
  • Bliskość dużego miasta, autostrady, drogi szybkiego ruchu,
  • Infrastruktura lokalna – żłobki, szkoły, przedszkola, szpitale (szczególnie ważne dla starszych osób),
  • Sąsiedztwo,
  • Wygląd budynku i całej nieruchomości,
  • Stan prawny nieruchomości,
  • Rozplanowanie pomieszczeń w budynkach i ich funkcjonalność,
  • Stan techniczny nieruchomości,

Nad każdym z tych czynników można pracować indywidualnie. Z analiz statystycznych wynika bezpośrednio, że najlepiej sprzedają się domy średniej wielkości, niekoniecznie wielopokoleniowe oraz wielopiętrowe.

Promuj swoją nieruchomość!

Wciąż w Polsce mało popularny Home branding jest hitem w krajach zachodnich, gdzie transakcje na nieruchomościach mają charakter powszechny. Promowanie pojedynczej nieruchomości, przy jednoczesnej maksymalizacji kwoty oraz skróceniu czasu sprzedaży.

Kluczem do właściwego promowania nieruchomości jest:

  • Wykonanie wysokiej jakości fotografii nieruchomości,
  • Wykonanie potrzebnych napraw i przygotowanie nieruchomości do prezentacji,
  • Wypunktowywanie indywidualnych atutów nieruchomości,
  • Podkreślanie funkcjonalności danego domu,
  • Zadbanie o otoczenie obiektu,
  • Przygotowanie przejrzystej dokumentacji obiektu mieszkalnego.

Dobrym sposobem w opłacalnej i przy tym szybkiej sprzedaży domu okazać się może pomoc agentów nieruchomości, którzy profesjonalnie korzystają z narzędzi promocyjnych. Czasami proste triki psychologiczne mają znaczenie – więcej domów sprzedaje się w „ciepłych” miesiącach, jak okres od kwietnia do lipca/ sierpnia.

Przygotowanie nieruchomości do prezentacji

Jeśli chcemy sami sprzedać nieruchomość, to warto przynajmniej skorzystać z pomocy rzeczoznawcy. Wycena nieruchomości przez rzeczoznawców opiera się jednak wyłącznie o koszty odtworzenia, a nie o realną wartość rynkową danej nieruchomości. Przeprowadzona w ten sposób wycena powinna być więc skorygowana o wartość podobnych nieruchomości w okolicy.

Kwota za wycenę może być różna - wiele zależy od miejsca w jakim znajduje się nieruchomość i specyfiki nieruchomości. Zazwyczaj jest to kwota rzędu o 500-900 zł za mieszkanie, do 2300 zł w przypadku domu.

Przygotowanie nieruchomości do prezentacji to przede wszystkim porządkowanie, wykonanie napraw, oczyszczenie skrzynek z elektryką (często tam lubią zaglądać potencjalni kupujący!). Naprawy nie muszą mieć bardzo kompleksowego charakteru – ludzie przeważnie „kupują oczami”. Warto znać również parametry nieruchomości pod kątem ewentualnej adaptacji, przebudowy czy wykonania innych specyficznych prac – na pewno pozwoli to jeszcze bardziej zbliżyć się naszej nieruchomości do ideału w oczach potencjalnego kupującego.

Więcej informacji o szybkiej sprzedaży domu znajdziesz pod linkiem: biurocosmopolitan.pl

Artykul opublikowany: 2019-04-11 / w dziale: Porady