Wygodny garaż
Kiedy budujemy swój wymarzony dom, chcemy, by nie tylko był estetyczny, ale przede wszystkim funkcjonalny. To dlatego jednym z elementów, który poprawia komfort życia, jest garaż blaszany. To właśnie tego rodzaju garaże, zwane również blaszakami, pozwalają na wygodne i bezpieczne korzystanie.

Wygodny garaż jest bez wątpienia marzeniem każdego kierowcy. Najważniejszym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę, jest rozmiar garażu. Według przepisów, minimalne wymiary to 2,3 x 5 m. Warto jednak uwzględnić również zdrowy rozsądek, bowiem odległość samochodu od ściany garaży powinna wynosić przynajmniej 0,5 m, a między samochodami 0,6 m.
Jak duży powinien być garaż blaszany?
Biorąc pod uwagę fakt, że średnie auto ma mniej więcej 1,7 m szerokości oraz 4,5 m długości, praktyczny garaż musi mieć wewnątrz przynajmniej 2,7 metra szerokości i 5,5 metra długości. Przeglądając projekty, koniecznie zwróć uwagę właśnie na tego typu wartości.
Jeśli zdecydujesz się na ciaśniejszy blaszak, auto co prawda się w nim zmieści, ale komfortowe korzystanie będzie nieco utrudnione - zwłaszcza, gdy zechcemy opuścić auto. Ciasne garaże to także większe ryzyko uszkodzenia samochodu.
Warto pamiętać o tym, że garaż powinien służyć głównie do ochrony pojazdu. To dlatego nie marnujmy w nim miejsca na zbędne rzeczy. Z pewnością niejednokrotnie widziałeś samochody pozostawiane przez większą część roku na podjeździe zamiast ukryte w garażach.
Jeżeli tylko mamy możliwość, trzeba poszukać dodatkowych centymetrów przestrzeni, które pozwolą na swobodne otwieranie drzwi i poruszanie się po pomieszczeniu. Dobrą opcją jest także zamówienie gotowej konstrukcji bezpośrednio u producenta >klik<. Mamy gwarancję co do jakości materiałów i solidnego wykonania według projektu i w terminie.
Wygodny garaż, czyli jaki?
Komfortowe garaże to takie, w którym zachowamy odległość 1,2 metra pomiędzy parkującym autem a przegrodami budowlanymi. Dzięki pozostawieniu przejścia 1,2 metra, mamy możliwość poruszania się.
Co istotne, nawet osoby, które przemieszczają się na wózku inwalidzkim, mogą bez trudu się przedostać w wybrane miejsce. Tego typu luka pozwala także na przeprowadzenie roweru czy kosiarki.
Jeżeli w garażu mają być zaparkowane dwa samochody, powinien on mieć szerokość co najmniej 5 m. Szerokość ta nie zapewni jednak ogromnego komfortu w przypadku korzystania. Jeśli zależy Ci na wygodzie, decydując się na garaż dwustanowiskowy, sprawdź dokładne wymiary - szerokość 6 metrów będzie odpowiednia. Warto to uwzględnić już na etapie projektowania domu, by miejsce na pojazd nie przytłoczyło budynku.
Wybór bramy
Wybranie garażu to jeszcze nie wszystko. Jeśli chcemy mieć komfort korzystania z niego, trzeba również wybrać komfortową bramę. Najlepszym wyborem jest wybór takiej bramy garażowej, która będzie mieć standardowe wymiary, a więc takie, które są oferowane przez danego producenta.
Jeśli zdecydujesz się na nietypowy rozmiar bramy, trzeba będzie liczyć się z dodatkowym kosztem wynoszącym nawet kilka tysięcy złotych. Standardowa brama garażowa musi mieć przede wszystkim o odpowiedniej wysokości, czyli dopasowana do otworu o wysokości 2,25-2,40 metra.
Trzeba również zwrócić uwagę na dość uniwersalny kolor, gdyż przemalowanie bramy to także dodatkowe - często niepotrzebne - koszty. W przypadku garaży jednostanowiskowych wygodna brama ma szerokość co najmniej 2,3 metra, natomiast w przypadku garaży dwustanowiskowych, potrzebne są bramy o szerokości przynajmniej pięciu metrów.
Jaki typ bramy garażowej?
Na etapie wyboru odpowiedniej bramy, trzeba zdecydować, jaki typ będzie najbardziej odpowiedni dla użytkownika. Tradycyjna brama rozwierana jest najtańszym wyborem, co nie oznacza, że najlepszym. Jej wadą jest fakt, że trudno ją zdalnie otwierać, a zainstalowanie dodatkowego napędu oznacza zastosowanie niestandardowych rozwiązań. Efekt? Znacznie wyższe koszty. Wadą dwuskrzydłowej bramy rozwieranej jest także to, że potrzebuje ona wolnego miejsca na podjeździe wynoszącego tyle, ile szerokość jej skrzydeł.
Brama uchylna także potrzebuje przestrzeni przed wjazdem. Musi mieć ona miejsce, by się unieść i schować w garażu. Przestrzeń ta wynosi ok. 0,5 metra, ale konieczne jest zaplanowanie tego.
Dobrym wyborem są bramy segmentowa i rolowana. Nie potrzebują one w ogóle dodatkowego miejsca, gdyż chowają się niczym kurtyna. Trzeba jednak pamiętać, że bramy segmentowe muszą uwzględnić miejsce pod sufitem i jest to minimum 12,5 centymetra.
Jeżeli nie mamy dostatecznie dużo miejsca, konieczne jest wybranie innego modelu bramy. Brama rozwierana nie potrzebuje miejsca pod sufitem, jednak zajmuje sporo przestrzeni na podjeździe. Brama rolowana mieści się w kasecie, która jest ulokowana na nadprożu.
Garaże dwustanowiskowe a brama
W przypadku garażu dwustanowiskowego, konieczne jest jak najwcześniejsze przemyślenie liczby bram, które mają do niego prowadzić. Najczęściej wybierana jest jedna brama. W przypadku dwóch bram, potrzebne jest rozdzielenie przy pomocy słupka, który z kolei nieco utrudnia manewrowanie przy wjeździe.
Duża brama bardzo dużo waży. Wartość ta może wynosić nawet 150 kg, dlatego powinniśmy w tym przypadku zastosować napęd elektryczny. Niegdyś był to zbędny luksus, dziś jest to praktycznie standard.
Gwarantuje ona sporą wygodę, gdyż nie musimy wysiadać z pojazdu, by zamknąć bramę garażową. Napęd elektryczny można dodać do bramy segmentowej oraz uchylnej. W przypadku bramy rolowanej, znajduje się on standardowo w wyposażeniu.
Jaka podłoga do garażu?
Kolejną kwestią, którą koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, wybierając garaże dla siebie, jest posadzka. Powinna mieć ona wysoką wytrzymałość zarówno na ściskanie, jak i ścieranie, by codziennie korzystanie z garażu nie powodowało szybkiego zniszczenia. Nie warto się decydować na pozorną oszczędność.
Posadzka układana jest na podkładzie podłogowym z zaprawy cementowej. Zaprawa ta powinna wyróżniać się wytrzymałością co najmniej 20 MPa. Grubość musi wynosić przynajmniej 4 centymetry. W warstwie wykonujemy spadki w kierunku odwodnienia - jeśli garaż usytuowany jest poniżej poziomu gruntu.
W przypadku garażu znajdującego się na parterze, nie musimy wykonywać spadku do odwodnień. Dobrym wyborem - szczególnie wtedy, gdy przewidujemy parkowanie większego samochodu niż osobowy - jest umieszczenie siatki zbrojącej z prętów o średnicy 4,5 mm.
Wykończenie posadzki
Należy pamiętać o tym, że goły podkład betonowy dość łatwo się ściera, a co za tym idzie, pyli. Jego sprzątanie może okazać się zarówno uciążliwe, jak i efektywne. To dlatego trzeba go wykończyć, decydując się na ułożenie posadzki. W garażu posadzka musi być solidna, trwała i łatwa w utrzymaniu w czystości. Możemy także pomalować podkład betonowy impregnatem lub specjalną farbą do betonu. Uprzednio trzeba oczyścić podłoże z kurzu czy brudu.
Podłogę dla samochodu można także wykończyć okładziną ceramiczną wykonaną z gresu bądź terakoty. Dobrze sprawdzi się również żywica epoksydowa, która wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością, wytrzymałością. Jej zaletą jest także to, że może mieć dowolny kolor z palety RAL. Zwana jest posadzką przemysłową. Ze względu na swój skład chemiczny, jest wysoce odporna na działanie chemikaliów czy uszkodzenia mechaniczne.
Do ułożenia żywicy potrzebne będzie zatrudnienie firmy. Warto również pomyśleć o zamontowaniu cokołów z listew przypodłogowych z tworzywa sztucznego. Musi być ono odporne na wilgoć oraz wahania temperatur. Dzięki temu unikniemy zabrudzenia ścian.
Budowa garażu jednostanowiskowego lub dwustanowiskowego to inwestycja, którą trzeba dokładnie przemyśleć już na etapie planowania. Istotna jest zatem łączna powierzchnia, wymiary garażu - wysokość i szerokość. Ponadto garaż musi spełniać wszelkie formalności budowlane. Należy zadbać o jego funkcjonalność, aby stwarzał wygodę w codziennym użytkowaniu.