Wady w mieszkaniu – kto i w jakim terminie powinien je usunąć?

2019-01-04

Kupujesz nowe mieszkanie prosto od dewelopera i liczysz na to, że przed odebraniem kluczy wszystko będzie dopięte na ostatni guzik. Jednak szybko okazuje się, że okna są nieszczelne, ściany krzywe, a z sufitu sypie się tynk. To jeszcze nie powód, by panikować! Sprawdź, kto jest odpowiedzialny za usunięcie wad z mieszkania deweloperskiego.

Wady w mieszkaniu – kto i w jakim terminie powinien je usunąć?

Rodzaje wad i najczęściej spotykane usterki

Wady w mieszkaniach deweloperskich (i w częściach wspólnych) dzielą się na:

  • wady istotne – uniemożliwiają one korzystanie z lokalu zgodnie z jego przeznaczaniem, obniżają wartość nieruchomości, uniemożliwiają jej poprawne funkcjonowanie (np. pękające stropy);
  • wady nieistotne – ich wystąpienie nie obniża wartości mieszkania ani nie powoduje, że lokal przestaje być w pełni funkcjonalny lub przydatny do użytku (np. wilgoć na ścianach).

Do najczęściej spotykanych usterek w nowych mieszkaniach i budynkach należą wady:

  • elewacji i dachów,
  • wentylacji,
  • instalacji hydraulicznych,
  • klatek schodowych, wind, korytarzy,
  • balonów i tarasów.

Ponadto w mieszkaniach mogą występować pęknięcia na ścianach czy sufitach, a także krzywe ściany, zacinające się czy nieszczelne okna. Na szczęście nie jest to sytuacja bez wyjścia – wystarczy poznać swoje prawa.

../media/art/139/wadywmieszkaniu-ktoiwjakimterminiepowinienjeusunac1.jpg

Protokół zdawczo-odbiorczy – zgłaszanie wad podczas odbioru mieszkania od dewelopera

Pierwszą okazją do zweryfikowania stanu nowego mieszkania jest odbiór kluczy od dewelopera i sporządzany w tym czasie protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania. Gwarantuje Ci to ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, czyli tzw. ustawa deweloperska. Odbiór kluczy i sporządzanie raportu obywa się przed wizytą u notariusza i przeniesieniem prawa własności mieszkania.

Podczas sporządzania raportu możesz wskazać wszystkie niedoróbki czy wady kupowanej nieruchomości. Deweloper w ciągu 14 dni musi zdecydować, czy uznaje zgłoszone wady, czy też nie. Co się dzieje później? Jeśli deweloper uzna wady, będzie miał 30 dni na ich usunięcie (od daty podpisania protokołu). Zdarza się, że usunięcie usterek przedłuża się, jednak w takiej sytuacji deweloper powinien powiadomić Cię o nowym terminie oraz przedstawić wyjaśnienie sytuacji.

Pięcioletnia rękojmia za wady budynku – usterki, które wychodzą na jaw po podpisaniu umowy notarialnej

Po kupnie mieszkania i przeniesieniu na Ciebie prawa własności, otrzymujesz od dewelopera pięcioletnią rękojmię. Rękojmia przyznawana jest zarówno dla lokalu, jak i części wspólnych budynku.

Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego (dział drugi – „Rękojmia za wady”), deweloper ponosi odpowiedzialność względem nabywcy, jeśli:

  • mieszkanie ma wadę, która zmniejsza jego wartość lub użyteczność,
  • lokal został wydany w stanie niekompletnym,
  • nieruchomość nie ma właściwości, które przed kupnem mieszkania gwarantował deweloper.

Wady w mieszkaniu – kto i w jakim terminie powinien je usunąć

Zgłaszanie deweloperowi wady w mieszkaniu

Jeśli w trakcie 5 lat od wprowadzenia się do mieszkania, wystąpią w nim wady, możesz zgłosić to deweloperowi. Procedura jest następująca:

  • do 3 miesięcy od momentu ujawnienia się wady, poinformuj dewelopera o jej wystąpieniu – listownie, mailowo lub w inny, ustalony wcześniej sposób. Do powiadomienia dołącz zdjęcia opisywanej wady,
  • do 14 dni od zgłoszenia, deweloper musi ustosunkować się do Twojego zgłoszenia. Jeżeli deweloper nie odpowie w wyznaczonym terminie, wada zostanie uznana za przyjętą,
  • do 14 dni od uznania wady mieszkania, deweloper musi usunąć usterkę z mieszkania.

Co, jeśli deweloper nie usunie wad w nowym mieszkaniu?

Jeśli deweloper nie usunie istotnych wad z Twojego mieszkania, możesz:

  • dochodzić swoich praw w sądzie,
  • wnioskować o odstąpienie od umowy,
  • domagać się obniżenia ceny nieruchomości,
  • żądać wymiany mieszkania na wolne od wad.

Zanim zdecydujesz się na kupno mieszkania, dobrze się do tego przygotuj – poznaj swoje prawa, oblicz koszty remontu, dowiedz się, jakie są sposoby na wzrost raty kredytu hipotecznego czy wystąpienie wady w nowym mieszkaniu. Dzięki temu przeprowadzka do wymarzonego „M” może odbyć się szybko i sprawnie.

Chcesz bez ryzyka dobrze wybrać mieszkanie, zmieścić się w budżecie i mieć wszystko w jednym miejscu? Będziesz zaskoczony, jakie to proste! Skorzystaj z narzędzia NAVIDOM!

Artykul opublikowany: 2019-01-04 / w dziale: Porady